Warning: Declaration of Jetpack_IXR_Client::query() should be compatible with IXR_Client::query(...$args) in /home/klient.dhosting.pl/kamiloo20/parafiapiaski.ostrowiec.pl/public_html/wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class.jetpack-ixr-client.php on line 0

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/kamiloo20/parafiapiaski.ostrowiec.pl/public_html/wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/klient.dhosting.pl/kamiloo20/parafiapiaski.ostrowiec.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/kamiloo20/parafiapiaski.ostrowiec.pl/public_html/wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/klient.dhosting.pl/kamiloo20/parafiapiaski.ostrowiec.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/kamiloo20/parafiapiaski.ostrowiec.pl/public_html/wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/klient.dhosting.pl/kamiloo20/parafiapiaski.ostrowiec.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/kamiloo20/parafiapiaski.ostrowiec.pl/public_html/wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/klient.dhosting.pl/kamiloo20/parafiapiaski.ostrowiec.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/kamiloo20/parafiapiaski.ostrowiec.pl/public_html/wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/klient.dhosting.pl/kamiloo20/parafiapiaski.ostrowiec.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/kamiloo20/parafiapiaski.ostrowiec.pl/public_html/wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/klient.dhosting.pl/kamiloo20/parafiapiaski.ostrowiec.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/kamiloo20/parafiapiaski.ostrowiec.pl/public_html/wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/klient.dhosting.pl/kamiloo20/parafiapiaski.ostrowiec.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/klient.dhosting.pl/kamiloo20/parafiapiaski.ostrowiec.pl/public_html/wp-content/plugins/jetpack/vendor/automattic/jetpack-connection/legacy/class.jetpack-ixr-client.php:0) in /home/klient.dhosting.pl/kamiloo20/parafiapiaski.ostrowiec.pl/public_html/wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1831
{"id":89,"date":"2016-03-19T00:04:08","date_gmt":"2016-03-18T23:04:08","guid":{"rendered":"http:\/\/parafiapiaski.ostrowiec.pl\/?page_id=89"},"modified":"2024-06-27T08:53:52","modified_gmt":"2024-06-27T06:53:52","slug":"podrecznik-kandydata-na-ministranta","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/parafiapiaski.ostrowiec.pl\/duszpasterstwo-dzieci-i-mlodziezy\/ministranci-lektorzy\/podrecznik-kandydata-na-ministranta\/","title":{"rendered":"Podr\u0119cznik kandydata na ministranta"},"content":{"rendered":"

Materia\u0142y formacyjne dla kandydat\u00f3w<\/h1>\n

Wszystko, co powinien wiedzie\u0107 kandydat na ministranta<\/h4>\n

1. KTO TO JEST MINISTRANT?<\/h4>\n

1. Ministrant jest POMOCNIKIEM<\/strong> przy sprawowaniu Mszy \u015bwi\u0119tej i podczas innych nabo\u017ce\u0144stw liturgicznych.<\/p>\n

Nazwa pochodzi od ministrare” znaczy „s\u0142u\u017cy\u0107”. S\u0142u\u017cymy Bogu, kiedy przyczyniamy si\u0119 do tego, aby liturgia by\u0142a pi\u0119kna.
\nMinistrant us\u0142uguje ksi\u0119dzu, gdy przygotowany jest o\u0142tarz i dary ofiarne potrzebne do ofiary Mszy \u015bwi\u0119tej. Pomaga r\u00f3wnie\u017c po zako\u0144czeniu Mszy \u015bwi\u0119tej.<\/p>\n

2. Ministrant jest tym, kt\u00f3ry<\/strong> NIESIE ZNAKI.<\/strong>
\nMinistrant niesie pewne okre\u015blone przedmioty, kt\u00f3re dla liturgii s\u0105 niezb\u0119dne i dla liturgii maj\u0105 szczeg\u00f3lnie wa\u017cne znaczenie. Te znaki maj\u0105 ludziom wierz\u0105cym co\u015b przedstawia\u0107 i wskazywa\u0107 na inn\u0105 rzeczywisto\u015b\u0107.<\/p>\n

3. Ministrant powinien sam BY\u0106 ZNAKIEM<\/strong>
\nMinistrant przez s\u0142u\u017cenie wskazuje, \u017ce ka\u017cde nabo\u017ce\u0144stwo liturgiczne sprawowanie w ko\u015bciele, jest nie tylko spraw\u0105 kap\u0142ana, lecz spraw\u0105 ca\u0142ej parafii i wszystkich wiernych!
\nMinistrant przez swoje s\u0142u\u017cenie pokazuje, \u017ce „uczestniczy\u0107 w liturgii” nie znaczy tak jak w kinie, albo przed telewizorem tylko s\u0142ucha\u0107 czy ogl\u0105da\u0107!
\n„Uczestniczy\u0107 w liturgii” to znaczy tak\u017ce wsp\u00f3\u0142dzia\u0142a\u0107 i wsp\u00f3\u0142tworzy\u0107 j\u0105, czynnie si\u0119 w niej anga\u017cuj\u0105c!<\/p>\n

2. KIEDY WCHODZ\u0118 DO KO\u015aCIO\u0141A<\/h4>\n

1. Pokazuj\u0119, \u017ce jestem ochrzczony: ko\u0144ce palc\u00f3w zanurzam w wodzie \u015bwi\u0119conej i czyni\u0119 znak krzy\u017ca \u015bwi\u0119tego!
\nPrzy moim chrzcie kap\u0142an trzykrotnie pola\u0142 wod\u0105 moj\u0105 g\u0142ow\u0119 w znaku krzy\u017ca. Powiedzia\u0142 przy tym: „nn”, ja ciebie chrzcz\u0119 w imi\u0119 Ojca i syna i Ducha \u015awi\u0119tego” („nn” to twoje imi\u0119).
\nPrzez chrzest \u015awi\u0119ty sta\u0142em si\u0119:
\n– dzieckiem Boga,
\n– chrze\u015bcijaninem,
\n– cz\u0142onkiem wsp\u00f3lnoty Ko\u015bcio\u0142a \u015bwi\u0119tego.
\nZnak krzy\u017ca uczyniony wod\u0105 \u015bwi\u0119con\u0105 przy wej\u015bciu do ko\u015bcio\u0142a, powinien przypomina\u0107 mi o tym, \u017ce jestem ochrzczony.<\/p>\n

2. Zanim zajm\u0119 miejsce w ko\u015bciele, albo udam si\u0119 do zakrystii, przykl\u0119kam przed tabernakulum!
\n– Tabernakulum<\/strong> to szafka stoj\u0105ca na \u015brodku o\u0142tarza przy\u015bciennego, na osobnej podstawie\u00a0 w pobli\u017cu o\u0142tarza g\u0142\u00f3wnego lub w osobnej kaplicy. Tabernakulum s\u0142u\u017cy do przechowywania Naj\u015bwi\u0119tszego Sakramentu, czyli \u015awi\u0119tych Hostii!
\n– Wieczna lampka<\/strong> wskazuje, \u017ce w tabernakulum znajduje si\u0119 Naj\u015bwi\u0119tszy Sakrament.
\n– W Naj\u015bwi\u0119tszym Sakramencie jest rzeczywi\u015bcie obecny Jezus Chrystus. W tym \u015awi\u0119tym Chlebie jest On tu obecny dla nas!<\/p>\n

3. ZAKRYSTIA<\/h4>\n

Zakrystia<\/strong> jest to pomieszczenie znajduj\u0105ce si\u0119 w ka\u017cdym ko\u015bciele. Przechowuje si\u0119 w niej naczynia, ksi\u0119gi i szaty liturgiczne, za\u015b kap\u0142an, ministranci, lektorzy i inni us\u0142uguj\u0105cy, przygotowuj\u0105 si\u0119 do uczestnictwa w liturgii.<\/p>\n

Jak powinienem si\u0119 zachowa\u0107 w zakrystii?<\/strong>
\nZakrystia nale\u017cy do ko\u015bcio\u0142a!
\n– rozmawiam w niej tylko cicho!
\n– zdejmuj\u0119 czapk\u0119!
\n– nie spo\u017cywam w niej nic (nie \u017cuje tak\u017ce gumy!)<\/p>\n

4 PUNKTUALNO\u015a\u0106 MINISTRANTA<\/h4>\n

Na sw\u00f3j dy\u017cur ministrancki, nie przychod\u017a nigdy na ostatni\u0105 minut\u0119!
\nPoniewa\u017c:
\n– musisz za\u0142o\u017cy\u0107 kom\u017ce lub alb\u0119!
\n– by\u0107 mo\u017ce b\u0119dziesz musia\u0142 jeszcze co\u015b przenie\u015b\u0107 do prezbiterium, czyli tej cz\u0119\u015bci ko\u015bcio\u0142a, w kt\u00f3rej znajduje si\u0119 o\u0142tarz g\u0142\u00f3wny,
\n– mo\u017ce trzeba b\u0119dzie jeszcze co\u015b om\u00f3wi\u0107 z ksi\u0119dzem,
\n– ponadto wa\u017cne s\u0105 jeszcze dwie minuty cichego skupienia i zastanowienia przed rozpocz\u0119ciem liturgii.<\/p>\n

Dlatego niezb\u0119dny jest pewien okre\u015blony czas do przygotowania. Niezwykle wa\u017cn\u0105 regu\u0142\u0105 obowi\u0105zuj\u0105c\u0105 ka\u017cdego bez wyj\u0105tku ministranta jest:
\n– przyby\u0107 10 MINUT przed rozpocz\u0119ciem nabo\u017ce\u0144stwa i to jest punktualno\u015b\u0107 ministranta!<\/p>\n

5. UBI\u00d3R MINISTRANCKI<\/h4>\n

Kr\u00f3tsz\u0105 szat\u0119 liturgiczn\u0105 wk\u0142adan\u0105 na siebie, nazywamy kom\u017c\u0105<\/strong>. Jest ona zawsze koloru bia\u0142ego.
\nW wielu parafiach ministranci nosz\u0105 alb\u0119<\/strong> z kapturkiem oraz cingulum.<\/p>\n

Po sko\u0144czonym nabo\u017ce\u0144stwie, z\u0142\u00f3\u017c kom\u017c\u0119 i alb\u0119!<\/p>\n

W niekt\u00f3rych parafiach u\u017cywana jest sutanna ministrancka. Jest to d\u0142uga do kostek suknia koloru czerwonego, zielonego, czarnego lub fioletowego.<\/p>\n

6. CO OZNACZA STR\u00d3J LITURGICZNY MINISTRANTA?<\/h4>\n

Ministrant jest znakiem! R\u00f3wnie\u017c szata ministranta powinna co\u015b przedstawia\u0107, czyli by\u0107 znakiem.
\nStr\u00f3j liturgiczny ministranta, podobnie jak szaty kap\u0142ana podczas sprawowania liturgii, pokazuj\u0105 wierz\u0105cym, \u017ce zgromadzenie w Ko\u015bciele nie jest zwyczajnym zgromadzeniem, lecz szczeg\u00f3ln\u0105 wsp\u00f3lnot\u0105 wierz\u0105cych w Chrystusa. To liturgiczne zgromadzenie jest uroczystym \u015bwi\u0119towaniem.
\nW liturgii \u015bwi\u0119tuj\u0105 nie tylko ludzie, ale B\u00f3g i Jezus Chrystus \u015awi\u0119tuj\u0105 razem ze w wsp\u00f3lnot\u0105 parafialn\u0105.
\nPomy\u015bl o wa\u017cnej obietnicy Jezusa: „Gdzie dwaj, albo trzej zebrani s\u0105 w imi\u0119 moje, tam Ja jestem po\u015br\u00f3d nich”<\/p>\n

7. SZATY LITURGICZNE KAP\u0141ANA PODCZAS MSZY \u015aW.<\/h4>\n

Humera\u0142<\/strong> jest to bia\u0142a chusta okrywaj\u0105ca szyj\u0119 kap\u0142ana.
\nAlba<\/strong> jest to d\u0142uga bia\u0142a szata symbolizuj\u0105ca \u0142ask\u0119 chrztu \u015bw. Nazwa pochodzi od \u0142aci\u0144skiego s\u0142owa ,,albus” tzn. ,, bia\u0142y”.
\nCingulum<\/strong> jest to bia\u0142y sznur (pasek), s\u0142u\u017c\u0105cy do przepasania alby.
\nStu\u0142a<\/strong> jest szczeg\u00f3lnym znakiem biskupa, kap\u0142ana, diakona. Jest znakiem w\u0142adzy kap\u0142a\u0144skiej. Kolor zale\u017cy od charakteru danego \u015bwi\u0119ta.
\nOrnat<\/strong> jest to wierzchnia ozdobna szata liturgiczna kap\u0142ana odprawiaj\u0105cego Msz\u0119 \u015bw.
\nKolor ornatu zale\u017cy r\u00f3wnie\u017c od charakteru danego \u015bwi\u0119ta.<\/p>\n

Szaty liturgiczne kap\u0142ana pokazuj\u0105, \u017ce kap\u0142an ma podczas Mszy \u015bw. szczeg\u00f3lne zadanie do spe\u0142nienia – jako wy\u015bwi\u0119cony kap\u0142an, przewodniczy z polecenia biskupa liturgii. Mo\u017ce on zamiast Chrystusa wypowiada\u0107 nad chlebem i winem s\u0142owa Ostatniej Wieczerzy.<\/p>\n

8. CO OZNACZAJ\u0104 KOLORY ORNATU KAP\u0141ANA?<\/h4>\n

\u00f0\u00a0 Bia\u0142y<\/strong> – kolor rado\u015bci, u\u017cywany jest:
\n– w Bo\u017ce Narodzenie i okres Bo\u017cego Narodzenia,
\n– w uroczysto\u015bci Zmartwychwstania i Okres Wielkanocny,
\n– \u015awi\u0119ta ku czci Chrystusa
\n– \u015awi\u0119ta ku czci \u015awi\u0119tych (nie m\u0119czennik\u00f3w)<\/p>\n

\u00f0\u00a0 Czerwony<\/strong> – kolor krwi, ognia, mi\u0142o\u015bci, kolor kr\u00f3lewski. U\u017cywany jest:
\n– w Niedziel\u0119 Palmow\u0105
\n– w Wielki Pi\u0105tek
\n– w Uroczysto\u015b\u0107 Zes\u0142ania Ducha \u015awi\u0119tego
\n– w \u015awi\u0119ta ku czci \u015bwi\u0119tych m\u0119czennik\u00f3w<\/p>\n

\u00f0\u00a0 Fioletowy<\/strong> – ten kolor jest znakiem pokuty i \u017ca\u0142oby. U\u017cywany jest:
\n– w okresie Adwentu
\n– w okresie Wielkiego Postu
\n– podczas Mszy pogrzebowych<\/p>\n

\u00f0\u00a0 Zielony<\/strong> – kolor nadziei. U\u017cywany jest:
\n– w niedziele zwyk\u0142e
\n– w dni powszednie okresu zwyk\u0142ego<\/p>\n

\u00f0\u00a0 R\u00f3\u017cowy<\/strong> – kolor rado\u015bci w\u015br\u00f3d pokuty. U\u017cywany jest:
\n– III Niedziela Adwentu i IV Niedziela Wielkiego Postu<\/p>\n

\u00f0\u00a0 Czarny<\/strong> – kolor smutku, \u017ca\u0142oby. U\u017cywany jest:
\n– podczas Mszy \u015bwi\u0119tych pogrzebowych.<\/p>\n

9. POSTAWY PODCZAS LITURGII<\/h4>\n

Chodzenie:<\/strong>
\n– nie „\u0142azi\u0107” albo oci\u0105ga\u0107 si\u0119 czy marudzi\u0107
\n– nie biega\u0107 lub spieszy\u0107 si\u0119
\n– i\u015b\u0107 spokojnie i r\u00f3wnym krokiem
\nZwr\u00f3\u0107 uwag\u0119 na odst\u0119p przed tym, kto ci\u0119 poprzedza! Trzymaj si\u0119 prosto, bo chodzenie prosto jest cech\u0105 cz\u0142owieka, kt\u00f3remu naprzeciw wychodzi B\u00f3g.<\/p>\n

Stanie:<\/strong>
\n– nie chwia\u0107 si\u0119 i nie rusza\u0107
\n– nie sta\u0107 krzywo (garbi\u0107 si\u0119) i nie opiera\u0107 si\u0119
\n– sta\u0107 prosto!<\/p>\n

Kiedy zachowujesz postaw\u0119 stoj\u0105c\u0105?<\/strong>
\n– od pocz\u0105tku Mszy \u015bwi\u0119tej a\u017c do oracji w\u0142\u0105cznie
\n– od wersetu ,,Alleluja” przed Ewangeli\u0105 a\u017c do zako\u0144czenia Ewangelii
\n– podczas wyznania wiary i modlitwy powszechnej
\n– od wezwania kap\u0142ana ,,M\u00f3dlcie si\u0119, aby moj\u0105 i wasz\u0105 ofiar\u0119”
\n– podczas prefacji a\u017c do „\u015awi\u0119ty, \u015awi\u0119ty” w\u0142\u0105cznie
\n– pocz\u0105wszy od ,,Oto wielka tajemnica wiary” a\u017c do „Baranku Bo\u017cy”
\n– podczas Modlitwy po Komunii \u015bw. oraz obrz\u0119d\u00f3w zako\u0144czenia<\/p>\n

Stanie wyra\u017ca godno\u015b\u0107 i rado\u015b\u0107 dzieci Bo\u017cych oraz gotowo\u015b\u0107 do s\u0142u\u017cby i ofiary. ,,Jestem gotowy i\u015b\u0107 za Tob\u0105, Panie, gdy Ty mnie wezwiesz”<\/p>\n

Siedzenie:<\/strong>
\n– nie garbi\u0107 si\u0119
\n– nie ogl\u0105da\u0107 si\u0119
\n– r\u0119ce powinny spoczywa\u0107 na kolanach wzd\u0142u\u017c cia\u0142a<\/p>\n

W kt\u00f3rym momencie siadasz w liturgii?<\/strong>
\n– podczas czyta\u0144 mszalnych, psalmu responsoryjnego i homilii
\n– podczas przygotowania dar\u00f3w ofiarnych
\n– podczas rozdawania Komunii \u015bw. i chwili ciszy po Komunii \u015bw.
\n– w czasie og\u0142osze\u0144 parafialnych<\/p>\n

Siedzenie jest postaw\u0105 spoczynku, gotowo\u015bci s\u0142uchania i zastanawiania si\u0119.<\/p>\n

Kl\u0119czenie:<\/strong>
\n– Je\u015bli nie trzymasz nic w r\u0119kach w\u00f3wczas z\u0142\u00f3\u017c je<\/p>\n

Kiedy kl\u0119czysz?<\/strong>
\n– podczas modlitwy eucharystycznej, po \u015bpiewie ,,\u015awi\u0119ty”
\n– na s\u0142owa „Oto Baranek Bo\u017cy\/ Panie, nie jestem godzien”<\/p>\n

Kl\u0119czenie jest postaw\u0105 czci, uwielbienia i adoracji.<\/p>\n

Sk\u0142on g\u0142owy:<\/strong>
\n– Sk\u0142aniamy g\u0142ow\u0119, kiedy przynosz\u0119 co\u015b kap\u0142anowi.
\nSk\u0142on g\u0142owy jest znakiem szacunku i uprzejmo\u015bci.<\/p>\n

Sk\u0142on cia\u0142a:<\/strong>
\n– Przy tym pok\u0142onie zginam g\u0142\u0119boko g\u0142ow\u0119 i ramiona.<\/p>\n

Sk\u0142on cia\u0142a jest r\u00f3wnie\u017c znakiem czci i uwielbienia. Je\u015bli w jakim\u015b ko\u015bciele nie jest przechowywany Naj\u015bwi\u0119tszy Sakrament, wtedy sk\u0142aniam cia\u0142o przed g\u0142\u00f3wnym o\u0142tarzem albo przed krzy\u017cem.<\/p>\n

Przykl\u0119kniecie:<\/strong>
\n– Przykl\u0119kam zawsze na prawe kolano, dotykaj\u0105c nim posadzki<\/p>\n

Przykl\u0119kni\u0119cie jest znakiem czci i uwielbienia. Jest ono znakiem adoracji: uni\u017cam si\u0119 przed niesko\u0144czonym i niezmierzonym Bogiem i przed Jego Synem Jezusem Chrystusem. Dlatego w ko\u015bciele przykl\u0119kam tylko przed tabernakulum gdzie przechowuje si\u0119 Naj\u015bwi\u0119tszy Sakrament.<\/p>\n

Z\u0142o\u017cenie r\u0105k:<\/strong>
\n– R\u0119ce powinny by\u0107 zawsze z\u0142o\u017cone na wysoko\u015bci piersi.
\n– R\u0119ce powinny by\u0107 stale skierowane ku g\u00f3rze<\/p>\n

Kiedy nale\u017cy z\u0142o\u017cy\u0107 r\u0119ce?<\/strong>
\n– Gdy jako ministrant nie niesiesz \u017cadnego przedmiotu.
\nKiedy \u0142\u0105czymy nasze r\u0119ce razem i sk\u0142adamy je do modlitwy, wtedy znaczy to: my gromadzimy si\u0119, zwracamy si\u0119 do Boga, oddajemy Mu siebie samych!<\/p>\n

10. STRUKTURA MSZY \u015aWI\u0118TEJ<\/h4>\n

1. Obrz\u0119dy wst\u0119pne<\/strong>
\nMiejsce przewodniczenia
\nW obrz\u0119dach wst\u0119pnych przygotowujemy si\u0119 do Mszy \u015bwi\u0119tej. Dokonuje si\u0119 to poprzez \u015bpiew pie\u015bni, pozdrowienia, wprowadzenie, akt pokuty i modlitw\u0119.<\/p>\n

2. Liturgia S\u0142owa<\/strong>
\nMiejsce: ambona<\/p>\n

W liturgii S\u0142owa s\u0142uchamy, co B\u00f3g m\u00f3wi nam przez s\u0142owa Pisma \u015bwi\u0119tego, czyli Bibli\u0119 i nast\u0119pnie odpowiadamy na nie wyznaniem wiary i modlitw\u0105.<\/p>\n

3. Liturgia Eucharystyczna
\n<\/strong>Miejsce: o\u0142tarz
\n– Przygotowanie dar\u00f3w ofiarnych,
\n– Modlitwa eucharystyczna z Przeistoczeniem,
\n– Komunia \u015bwi\u0119ta.<\/p>\n

W czasie przygotowania dar\u00f3w ofiarnych przygotowujemy st\u00f3\u0142 o\u0142tarzowy dla \u015bwi\u0119tej Uczty Ofiarnej.
\nPodczas modlitwy eucharystycznej kap\u0142an odmawia wielk\u0105 modlitw\u0119 uwielbienia i dzi\u0119kczynienia. Przy tym wypowiada on s\u0142owa Chrystusa z ostatniej wieczerzy. My anga\u017cujemy si\u0119 przez odpowiedzi i wsp\u00f3lnotowe wezwanie.
\nW Komunii \u015bwi\u0119tej Jezus przychodzi do nas w \u015bwi\u0119tej uczcie.<\/p>\n

4. Obrz\u0119dy zako\u0144czenia<\/strong>
\nMiejsce: o\u0142tarz albo miejsce przewodniczenia
\nPodczas obrz\u0119d\u00f3w zako\u0144czenia umocnieni S\u0142owem Bo\u017cym i Chlebem \u017bycia, zostajemy przez kap\u0142ana wys\u0142ani w \u015bwiat: ,,Id\u017acie w pokoju Chrystusa”<\/p>\n

Liturgia S\u0142owa i Liturgia eucharystyczna s\u0105 g\u0142\u00f3wnymi cz\u0119\u015bciami Mszy \u015bwi\u0119tej. Obrz\u0119dy wst\u0119pne oraz obrz\u0119dy zako\u0144czenia stanowi\u0105 jej cz\u0119\u015bci ramowe.<\/p>\n

11. CZEGO POTRZEBUJEMY DO LITURGII S\u0141OWA?<\/h4>\n

Lekcjonarz<\/strong> – tak nazywa si\u0119 Ksi\u0119ga, w kt\u00f3rej zawarte zosta\u0142y wybrane teksty Pisma \u015aw. dla Mszy \u015bwi\u0119tej:
\n– Pierwsze czytanie,
\n– Psalm responsoryjny,
\n– Drugie czytanie,
\n– Alleluja wraz z wersetem przed Ewangeli\u0105 (Aklamacja)
\n– Ewangelia.<\/p>\n

Ambona<\/strong> – Ambona jest podobna do wielkiego stojaka dla ksi\u0119gi. Na niej le\u017cy Lekcjonarz. Z ambony obwieszczane s\u0105 s\u0142owa Biblii, czyli czytania mszalne i Ewangelia. \u017b ambony wyg\u0142aszane jest tak\u017ce kazanie (lub homilia).<\/p>\n

\u015awiece<\/strong> wraz ze \u015bwiecznikami (akolitki)
\nPodczas obwieszczania s\u0142\u00f3w Ewangelii, ministranci trzymaj\u0105 dwie \u015bwiece.
\nDlaczego?
\nW Ewangelii s\u0142uchamy or\u0119dzia Jezusa Chrystusa, kt\u00f3re powinno by\u0107 \u015bwiat\u0142em dla drogi naszego \u017cycia. O tym m\u00f3wi\u0105 nam p\u0142on\u0105ce \u015bwiece podczas Ewangelii. P\u0142on\u0105ce podczas Ewangelii \u015bwiece powinny nam to u\u015bwiadomi\u0107!<\/p>\n

12. JAK UCZESTNICZYMY W LITURGII S\u0141OWA?<\/h4>\n

Z otwartymi uszami!
\nS\u0142uchaj, gdy lektor czyta Lekcj\u0119!
\nS\u0142uchaj, gdy kap\u0142an lub diakon obwieszcza Ewangeli\u0119!
\nS\u0142uchaj, tak\u017ce wtedy, gdy nic nie rozumiesz!<\/p>\n

Przez nasze odpowiedzi:
\n– Po I czytaniu \u015apiewamy refren psalmu responsoryjnego
\n– Przed Ewangeli\u0105 Przy\u0142\u0105czamy si\u0119 do \u015bpiewu Alleluja
\n– Po kazaniu Wyznajemy nasz\u0105 wiar\u0119 odmawiaj\u0105c „Wierz\u0119 w Jednego Boga” (Credo); bierzemy udzia\u0142 w wezwaniach modlitwy wiernych.<\/p>\n

13. O\u0141TARZ ORAZ TO, CO DO NIEGO NALE\u017bY<\/h4>\n

O\u0142tarz<\/strong> jest miejscem sprawowania Naj\u015bwi\u0119tszej Ofiary i sto\u0142em \u015awi\u0119tej Uczty.<\/p>\n

Krzy\u017c<\/strong> – Na o\u0142tarzu albo w jego pobli\u017cu zawsze stoi krzy\u017c. We mszy \u015bwi\u0119tej \u015bwi\u0119tujemy pami\u0105tk\u0119 \u015bmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa. O tym ma nam w\u0142a\u015bnie przypomina\u0107 krzy\u017c – znak zwyci\u0119stwa Chrystusa i Jego najwi\u0119kszej mi\u0142o\u015bci. Pami\u0119taj o s\u0142owach Jezusa z Ostatniej Wieczerzy:
\n„To jest moje Cia\u0142o, kt\u00f3re za waz b\u0119dzie wydane”.
\n„To jest moja Krew, kt\u00f3ra za was b\u0119dzie wylana”.<\/p>\n

Obrus o\u0142tarzowy <\/strong>– Poniewa\u017c o\u0142tarz jest \u015bwi\u0119tym Sto\u0142em Pana, na kt\u00f3rym sprawuje si\u0119 Uczt\u0119 Paschaln\u0105, czyli Msz\u0119 \u015bwi\u0119t\u0105, dlatego le\u017cy na nim tak\u017ce obrus. Nazywamy go obrusem o\u0142tarzowym.<\/p>\n

\u015awiece i kwiaty <\/strong>– \u015awiece i kwiaty stoj\u0105ce na o\u0142tarzu pokazuj\u0119 nam, \u017ce Msza \u015bwi\u0119ta powinna by\u0107 uroczystym \u015awi\u0119tem. Tak\u017ce w domu stawiamy na stole \u015bwiece i kwiaty, gdy prze\u017cywamy jakie\u015b szczeg\u00f3lne \u015bwi\u0119to. W okresie Adwentu i Wielkiego Postu na o\u0142tarzu nie powinny sta\u0107 \u017cadne kwiaty.<\/p>\n

Podczas przygotowania dar\u00f3w ofiarnych
\nPrzygotowywany jest o\u0142tarz dla \u015awi\u0119tej Uczty. Kap\u0142anowi pomagaj\u0105 w tym ministranci:
\n– Przynosz\u0105 msza\u0142 wraz z pulpitem.
\n– Przynosz\u0105 kielich i to, co do niego nale\u017cy.
\n– Przynosz\u0105 chleb, wino i wod\u0119.
\n– Pomagaj\u0105 przy obmyciu r\u0105k.<\/p>\n

Msza\u0142<\/strong> – W mszale nie s\u0105 zawarte teksty Pisma \u015bwi\u0119tego do czyta\u0144 mszalnych, lecz modlitwy przeznaczone do sprawowania Mszy \u015bwi\u0119tej (tzw. Oracje), np. : kolekta, modlitwa nad darami, modlitwa po Komunii \u015bwi\u0119tej, Modlitwy eucharystyczne, modlitwy na b\u0142ogos\u0142awie\u0144stwo, itd.<\/p>\n

14. KIELICH ORAZ TO, CO DO NIEGO NALE\u017bY<\/h4>\n

Kielich <\/strong>– Jest to naczynie liturgiczne, w kt\u00f3rym w czasie Mszy \u015bwi\u0119tej umieszcza si\u0119 wino do konsekracji.<\/p>\n

Puryfikaterz<\/strong> – Tym r\u0119czniczkiem oczyszcza si\u0119 i osusza kielich oraz paten\u0119 na Hostie.<\/p>\n

Palka<\/strong> – S\u0142u\u017cy do nakrycia kielicha mszalnego. Jest to kwadratowy kawa\u0142ek usztywnionego p\u0142\u00f3tna.<\/p>\n

Korpora\u0142 <\/strong>– Ten kawa\u0142ek p\u0142\u00f3tna w kszta\u0142cie prostok\u0105ta rozk\u0142adany jest na o\u0142tarzu. Na nim dopiero stawia si\u0119 kielich oraz paten\u0119 z Hosti\u0105 podczas liturgii eucharystycznej.<\/p>\n

Welon<\/strong> na kielich. W niekt\u00f3rych parafiach jest tak\u017ce u\u017cywany welon na kielich. Jest to tkanina (chusta) koloru bia\u0142ego lub koloru ornatu, kt\u00f3r\u0105 nakryty jest kielich do momentu przygotowania dar\u00f3w ofiarnych. Ponownie kielich nakrywa si\u0119 welonem po Komunii \u015bwi\u0119tej.<\/p>\n

Hostie, wino i woda
\nG\u0142\u0119boka patena w niej znajduj\u0105 si\u0119 hostie.
\nWi\u0119ksza hostia i wiele ma\u0142ych hostii (komunikant\u00f3w). Jest to chleb przeznaczony do sprawowania Mszy \u015bwi\u0119tej.<\/p>\n

Naczynia do wina i wody (ampu\u0142ki)
\nPodaje si\u0119 w nich wino i wod\u0119 do Mszy \u015bwi\u0119tej, a stoj\u0105 one przewa\u017cnie na ma\u0142ej tacy. W czasie przygotowania dar\u00f3w ofiarnych kap\u0142an wypowiadaj\u0105c s\u0142owa modlitwy („Przez to misterium wody \u00a0i wina, daj nam Bo\u017ce udzia\u0142 w b\u00f3stwie Chrystusa, kt\u00f3ry przyj\u0105\u0142 nasze cz\u0142owiecze\u0144stwo”) miesza kropl\u0119 wody z winem. Wino oznacza b\u00f3stwo, a kropla wody cz\u0142owiecze\u0144stwo Chrystusa.
\nCzasem na dzbanuszkach znajduj\u0105 si\u0119 nast\u0119puj\u0105ce litery:
\nV = \u0142ac. vinum = wino
\nA = \u0142ac. aqua = woda<\/p>\n

15. OBMYCIE R\u0104K<\/h4>\n

Dzbanek<\/strong> (lawaterz)
\nDzbanek z wod\u0105 jest przeznaczony do obmycia r\u0105k. Czasem wykorzystuje si\u0119 do tego celu ampu\u0142k\u0119 z wod\u0105.<\/p>\n

Taca <\/strong>(miednica) Woda podczas obmycia r\u0105k, sp\u0142ywa do wi\u0119kszego naczynia – tacy.<\/p>\n

R\u0119cznik<\/strong> (r\u0119czniczek) Przy czynno\u015bci obmycia r\u0105k u\u017cywany jest r\u0119czniczek. Ministrant trzyma roz\u0142o\u017cony r\u0119czniczek przed kap\u0142anem. Po zako\u0144czeniu tej czynno\u015bci, ministrant sk\u0142ada go ponownie.<\/p>\n

Dlaczego kap\u0142an podczas przygotowania dar\u00f3w ofiarnych obmywa r\u0119ce?
\nZanim kap\u0142an odm\u00f3wi najwa\u017cniejsz\u0105 modlitw\u0119 mszaln\u0105 – modlitw\u0119 eucharystyczn\u0105, pragnie wszystkim u\u015bwiadomi\u0107, \u017ce do spotkania z Bogiem i z\u0142o\u017cenia \u015bwi\u0119tej Ofiary, potrzebne jest wewn\u0119trzne oczyszczenie, czyli czysto\u015b\u0107 duchowa, czysto\u015b\u0107 serca. Kap\u0142an wypowiada s\u0142owa: „Obmyj mnie Panie z mojej winy i oczy\u015b\u0107 mnie z grzechu mojego”.<\/p>\n

16. MODLITWA EUCHARYSTYCZNA – SK\u0141ADA SI\u0118 Z 11 ELEMENT\u00d3W<\/h4>\n

1. Rozpoczynamy Modlitw\u0119 eucharystyczn\u0105 wezwaniami wprowadzaj\u0105cymi.
\nK Pan z wami!
\nW I z duchem twoim!
\nK W g\u00f3r\u0119 serca!
\nW Wznosimy je do Pana!
\nK Dzi\u0119ki sk\u0142adamy Panu Bogu naszemu!
\nW Godne to i sprawiedliwe!<\/p>\n

2. Dzi\u0119kujemy i wielbimy
\nBoga Ojca, za Jezusa Chrystusa i za wszystko , co On dla nas uczyni\u0142. Dlatego w\u0142a\u015bnie modlitwa ta nazywa si\u0119 Modlitw\u0105 eucharystyczn\u0105 .Greckie s\u0142owo „Eucharystia” znaczy „dzi\u0119kczynienie”.<\/p>\n

3.\u015apiewamy wsp\u00f3lnie
\nuwielbienie i chwa\u0142\u0119 Bogu w hymnie „\u015awi\u0119ty, \u015awi\u0119ty, \u015awi\u0119ty,”.<\/p>\n

4. Prosimy
\naby dary chleba i wina sta\u0142y si\u0119 Cia\u0142em i Krwi\u0105 Jezusa Chrystusa.R\u00f3wnoczesnie kap\u0142an wyci\u0105ga r\u0119ce nad darami i czyni znak krzy\u017ca.<\/p>\n

5. Centrum Modlitwy eucharystycznej stanowi\u0105 s\u0142owa Chrystusa z Ostatniej Wieczerzy (Przeistoczenia):
\n„To jest Cia\u0142o moje, kt\u00f3re za was b\u0119dzie wydane”. „To jest kielich Krwi mojej nowego i wiecznego przymierza, kt\u00f3ra za was b\u0119dzie wylana. To czy\u0144cie na moj\u0105 pami\u0105tk\u0119.”<\/p>\n

6. Lud odpowiada:
\n„G\u0142osimy \u015bmier\u0107 Twoj\u0105, Panie Jezu, wyznajemy Twoje zmartwychwstanie, i oczekujemy Twego przyj\u015bcia w chwale”.<\/p>\n

7. Wspominamy
\n\u015bmier\u0107 i zmartwychwstanie Pana Jezusa.<\/p>\n

8. Modlimy si\u0119
\nmodlitw\u0105 ofiarowania. M\u00f3wi ona, \u017ce Ofiara Chrystusa jest obecna w\u015br\u00f3d nas.<\/p>\n

9. Prosimy
\naby B\u00f3g przez Komuni\u0119 \u015bwi\u0119t\u0105 zjednoczy\u0142 wszystkich we wsp\u00f3lnocie z Chrystusem i wzajemnie ze sob\u0105.<\/p>\n

10. Razem z nami \u015bwi\u0119tuj\u0105
\n– Wielka wsp\u00f3lnota Ko\u015bcio\u0142a(papie\u017c, biskupi, kap\u0142ani, diakoni, wszyscy wierz\u0105cy na ca\u0142ej ziemi),
\n– \u015awi\u0119ci w niebie(Naj\u015bwi\u0119tsza Maryja Panna, Aposto\u0142owie i wielu innych),
\n– Zmarli.<\/p>\n

11. Ko\u0144czymy Modlitw\u0119 eucharystyczn\u0105
\ns\u0142owami uwielbienia i chwa\u0142y dla Pana Boga oraz potwierdzeniem przez „Amen” „Przez Chrystusa, z Chrystusem i w Chrystusie, Tobie Bo\u017ce, Ojcze Wszechmog\u0105cy, w jedno\u015bci Ducha \u015awi\u0119tego, wszelka cze\u015b\u0107 i chwa\u0142a, przez wszystkie wieki, wiek\u00f3w Wierni: Amen.<\/p>\n

17. DZWONIENIE I KIEDY U\u017bYWAMY DZWONK\u00d3W I GONG<\/h4>\n

Dzwonki zwracaj\u0105 uwag\u0119 uczestnikom liturgii na co\u015b szczeg\u00f3lnego i wa\u017cnego. Zgodnie \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0z przepisami liturgicznymi do Spraw Liturgii, podczas Mszy \u015bwi\u0119tej u\u017cywamy dzwonk\u00f3w \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0w nast\u0119puj\u0105cych momentach:<\/p>\n

Zapowied\u017a przeistoczenia<\/strong>:
\n– dzwonki – gdy kap\u0142an po modlitwie, podczas kt\u00f3rej trzyma r\u0119ce wyci\u0105gni\u0119te nad Kielichem sk\u0142ada r\u0119ce nad tym\u017ce kielichem<\/p>\n

Ukazanie \u015awi\u0119tych Postaci<\/strong>:
\n– gong – 3x podczas podniesienia Hostii \u015bw.; 3x podczas podniesienia Kielicha,
\n– dzwonki – po podniesieniu Kielicha.<\/p>\n

Na Komuni\u0119 \u015bwi\u0119t\u0105<\/strong>
\n– gong – gdy po odm\u00f3wieniu modlitw przed Komuni\u0105 \u015bwi\u0119t\u0105 kap\u0142an przykl\u0119ka zanim we\u017amie do r\u0105k Hosti\u0119 \u015bw.<\/p>\n

Podczas wystawienia Naj\u015bwi\u0119tszego Sakramentu
\n<\/strong>– 3 razy gongiem – gdy kap\u0142an b\u0142ogos\u0142awi Naj\u015bwi\u0119tszym Sakramentem.<\/p>\n

18. PODSTAWOWA ZASADA DOTYCZ\u0104CA PRZYJMOWANIA KOMUNII \u015aWI\u0118TEJ<\/h4>\n

Nie przyjmuj\u0119 nigdy Komunii \u015bwi\u0119tej:
\n– tylko dlatego, poniewa\u017c inni, nawet wszyscy do niej przyst\u0119puj\u0105
\n– albo gdy k\u0142\u00f3cisz si\u0119 z kim\u015b i nie jeste\u015b got\u00f3w pojedna\u0107 si\u0119 z kim\u015b
\nBezmy\u015blno\u015b\u0107 jest najgorsz\u0105 rzecz\u0105 podczas przyst\u0119powania do Komunii \u015bwi\u0119tej.<\/p>\n

Komunia znaczy wsp\u00f3lnota.
\nGdy przyst\u0119pujesz do Komunii \u015bwi\u0119tej, w\u00f3wczas pomy\u015bl, \u017ce w pod postaci\u0105 Chleba Chrystus pragnie w szczeg\u00f3lny spos\u00f3b siebie nam podarowa\u0107: „To jest Cia\u0142o moje, kt\u00f3re za was b\u0119dzie wydane”!<\/p>\n

Przyj\u0119cie Komunii \u015bwi\u0119tej znaczy:
\n– Jestem na nowo we wsp\u00f3lnocie z Chrystusem!
\n– Jestem we wsp\u00f3lnocie ze wszystkimi chrze\u015bcijanami, kt\u00f3rzy razem ze mn\u0105 przyst\u0119puj\u0105 do Komunii \u015bwi\u0119tej!<\/p>\n

Kiedy przyj\u0105\u0142e\u015b Komuni\u0119 \u015bwi\u0119t\u0105, wtedy
\n– Usi\u0105d\u017a lub ukl\u0119knij na swoim miejscu,
\n– Nie rozgl\u0105daj si\u0119 woko\u0142o po ko\u015bciele!
\n– Nie rozmawiaj z s\u0105siadem!
\n– Patrz przed siebie i m\u00f3dl si\u0119 przez chwil\u0119 w milczeniu do Jezusa Chrystusa:
\n* DZI\u0118KUJ JEZUSOWI, \u017ce On przyszed\u0142 do ciebie i \u017ce On daje ci si\u0142\u0119 do wierzenia i kochania bli\u017aniego!
\n* PRO\u015a za tych, kt\u00f3rych kochasz (rodzic\u00f3w, krewnych, przyjaci\u00f3\u0142) za ludzi znajduj\u0105cych si\u0119 \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0w potrzebie (chorych, samotnych, g\u0142odnych), za tych, dla kt\u00f3rych musisz by\u0107 lepszy, za zmar\u0142ych, kt\u00f3rych zna\u0142e\u015b.
\n* MO\u017bESZ TAK\u017bE MODLIC SI\u0118 ZA SIEBIE: powiedzie\u0107 Jezusowi, do czego szczeg\u00f3lnie ma On udzieli\u0107 ci si\u0142y i wytrwa\u0142o\u015bci.<\/p>\n

19. PRZECHOWYWANIE \u015aWI\u0118TYCH POSTACI<\/h4>\n

Prawie w ka\u017cdej Mszy \u015bwi\u0119tej po udzieleni Komunii \u015bwi\u0119tej, pozostaj\u0105 konsekrowane hostie. Jako wierz\u0105cy katolicy wiemy, \u017ce kap\u0142an wypowiedzia\u0142 nad chlebem s\u0142owa Jezusa z Ostatniej Wieczerzy. Dzi\u0119ki temu chleb przynoszony w darach ofiarnych, chleb ze Mszy \u015bwi\u0119tej, nie jest ju\u017c zwyczajnym chlebem, ale sta\u0142 si\u0119 czym\u015b innym i nowym:
\n– On jest cia\u0142em Chrystusa.
\n– Jezus jest w nim prawdziwie obecny.
\n– „To jest moje Cia\u0142o, kt\u00f3re za was b\u0119dzie wydane”
\nS\u0142owa te s\u0105 wyra\u017an\u0105 obietnic\u0105 i przyrzeczeniem. S\u0142owa te nie trac\u0105 na wa\u017cno\u015bci tak\u017ce po Mszy \u015bwi\u0119tej.<\/p>\n

Tabernakulum<\/strong>
\nKonsekrowane Hostie po Mszy \u015bwi\u0119tej s\u0105 przechowywane w specjalnej skrzynce (szafce). zwanej „tabernakulum”. S\u0142owo to jest pochodzenia \u0142aci\u0144skiego („tabernaculum”) i oznacza „namiot”. W Starym Testamencie znany by\u0142 tzw. Namiot \u015awiadectwa\/Namiot Spotkania, kt\u00f3ry w czasie w\u0119dr\u00f3wki Izraelit\u00f3w by\u0142 \u015bwi\u0119tem miejscem przebywania i obecno\u015bci Boga w\u015br\u00f3d ludu, a zarazem \u015bwi\u0105tyni\u0105 prawdziwego Boga.<\/p>\n

Wieczna lampka<\/strong>
\nJest to znak obecno\u015bci \u015awi\u0119tych Hostii – Naj\u015bwi\u0119tszego Sakramentu\u00a0 w tabernakulum. Wieczna lampka pokazuje nam, \u017ce Jezus Chrystus jest w\u015br\u00f3d nas obecny w konsekrowanych hostiach, tak\u017ce poza Msz\u0105 \u015bwi\u0119t\u0105.<\/p>\n

Przykl\u0119kni\u0119cie<\/strong>
\nPrzed tabernakulum przykl\u0119kamy w odpowiednich momentach. W czasie Mszy \u015bwi\u0119tej centrum ju\u017c nie jest tabernakulum, ale O\u0142tarz, dlatego to w jego kierunku oddajemy cze\u015b\u0107. Przykl\u0119kaj\u0105c, uwielbiam i czcz\u0119 Jezusa Chrystusa, Syna Bo\u017cego, kt\u00f3ry jest obecny w Naj\u015bwi\u0119tszym Sakramencie.<\/p>\n

Puszka<\/strong> Konsekrowane Hostie, kt\u00f3re pozosta\u0142y po rozdzieleniu Komunii \u015bwi\u0119tej, przechowywane s\u0105 w specjalnym naczyniu liturgicznym: Czasami nak\u0142ada si\u0119 na puszk\u0119 ma\u0142\u0105 sukienk\u0119 (pelerynk\u0119) jako znak czci dla Naj\u015bwi\u0119tszego Sakramentu. W\u0142a\u015bciwa nazwa tego naczynia liturgicznego brzmi ,,cyborium”.<\/p>\n

Monstrancja <\/strong>Niekiedy kap\u0142an ukazuje \u015awi\u0119t\u0105 Hosti\u0119 w specjalnym naczyniu liturgicznym, kt\u00f3re nazywa si\u0119 monstrancj\u0105. S\u0142u\u017cy ona do wystawienia Naj\u015bwi\u0119tszego Sakramentu w celu adorowania go i noszenia w procesji. Kap\u0142an b\u0142ogos\u0142awi te\u017c wiernych \u015awi\u0119t\u0105 Hosti\u0105 w monstrancji. Ministranci dzwoni\u0105 przy tym dzwonkami lub gongiem (3x). S\u0142owo ,,monstrancja” pochodzi od \u0142aci\u0144skiego s\u0142owa ,,monstrare” – „pokazywa\u0107”.<\/p>\n

20. INNE NAZWY NAJ\u015aWI\u0118TSZEGO SAKRAMENTU<\/h4>\n

Na oznaczenie \u015awi\u0119tych Hostii znajduj\u0105cych si\u0119 w tabernakulum, istniej\u0105 jeszcze inne nazwy:<\/p>\n

\u015awi\u0119ta Eucharystia<\/strong> S\u0142owo ,,Eucharystia” znaczy ,,dzi\u0119kczynienie”. Hostie staj\u0105 si\u0119 podczas Modlitwy eucharystycznej Cia\u0142em Chystusa. Poniewa\u017c s\u0142owa Chrystusa z Ostatniej Wieczerzy s\u0105 centrum wielkiej modlitwy dzi\u0119kczynienia, dlatego mo\u017cemy r\u00f3wnie\u017c powiedzie\u0107: ,,przyj\u0105\u0142em \u015awi\u0119t\u0105 Eucharysti\u0119”.<\/p>\n

Przenaj\u015bwi\u0119tszy Sakrament <\/strong>Cia\u0142o Chrystusa pod postaci\u0105 chleba jest najwi\u0119ksz\u0105 \u015bwi\u0119to\u015bci\u0105 Ko\u015bcio\u0142a.<\/p>\n

Sakrament o\u0142tarza <\/strong>Komunia \u015bwi\u0119ta nale\u017cy do siedmiu sakrament\u00f3w \u015bwi\u0119tych Ko\u015bcio\u0142a. Jest ona sakramentem, kt\u00f3ry udzielany jest z o\u0142tarza.<\/p>\n

21. WODA \u015aWI\u0118CONA<\/h4>\n

Gdy kap\u0142an kropi wiernych wod\u0105 \u015bwi\u0119con\u0105, to jest to przypomnienie Chrztu i odnowienie decyzji odrzucenia z\u0142a i wyboru dobra.
\nObrz\u0119d ten nazywa si\u0119 pokropieniem albo aspersj\u0105 (od \u0142ac. s\u0142owa „aspersgere” ), to znaczy ” pokrapia\u0107”).
\nGdy kap\u0142an kropi wod\u0105 \u015bwi\u0119con\u0105 okre\u015blone przedmioty, wtedy znaczy to, \u017ce B\u00f3g bierze pod swoj\u0105 szczeg\u00f3ln\u0105 opiek\u0119 ludzi, kt\u00f3rzy te po\u015bwi\u0119cone rzeczy b\u0119d\u0105 nosi\u0107 lub posiada\u0107.<\/p>\n

Pojemnik z wod\u0105 \u015bwiecon\u0105 <\/strong>W wielu ko\u015bcio\u0142ach znajduje si\u0119 du\u017ce naczynie z po\u015bwi\u0119con\u0105 wod\u0105, przewa\u017cnie z Kranikiem, z kt\u00f3rego mo\u017ce ona sp\u0142ywa\u0107. Z tego pojemnika mog\u0105 wierz\u0105cy bra\u0107 Wod\u0119 \u015bwi\u0119con\u0105 do swoich dom\u00f3w.<\/p>\n

Kocio\u0142ek do \u015bwi\u0119conej wody<\/strong> Jest to naczynie wygl\u0105dem swoim przypominaj\u0105ce ma\u0142e wiaderko. Posiada ono „r\u0105czk\u0119” do noszenia. Podczas liturgii kocio\u0142ek nosz\u0105 ministranci.<\/p>\n

Kropid\u0142o<\/strong> sk\u0142ada si\u0119 z uchwytu, na ko\u0144cu kt\u00f3rego znajduje si\u0119 metalowa kula (ga\u0142ka) z ma\u0142ymi otworkami. W \u015brodku niej umieszczona jest g\u0105bka nas\u0105czona wod\u0105 \u015bwi\u0119con\u0105. Kap\u0142an u\u017cywa kropid\u0142a w\u00f3wczas, gdy pragnie on wiernych, albo okre\u015blone przedmioty po\u015bwi\u0119ci\u0107 wod\u0105 \u015bwi\u0119con\u0105.<\/p>\n

22. R\u00d3\u017bNE NABO\u017bE\u0143STWA LITURGICZNE<\/h4>\n

* Nabo\u017ce\u0144stwo R\u00f3\u017ca\u0144cowe
\n* Nabo\u017ce\u0144stwo S\u0142owa Bo\u017cego
\n* Procesja b\u0142agalna
\n* Nabo\u017ce\u0144stwo czerwcowe
\n* Nabo\u017ce\u0144stwo pokutne
\n* Nabo\u017ce\u0144stwo dzieci przy \u017c\u0142\u00f3bku
\n* Nabo\u017ce\u0144stwo powo\u0142aniowe
\n* Nabo\u017ce\u0144stwo w intencji Ojca \u015awi\u0119tego
\n* Droga Krzy\u017cowa
\n* Nieszpory
\n* Nabo\u017ce\u0144stwo majowe
\n* Nowenna do Matki Bo\u017cej Nieustaj\u0105cej Pomocy
\n* Nabo\u017ce\u0144stwo pierwszopi\u0105tkowe
\n* Nabo\u017ce\u0144stwo do Serca Pana Jezusa
\n* Nabo\u017ce\u0144stwo dla chorych<\/p>\n

23. STR\u00d3J LITURGICZNY KAP\u0141ANA POZA MSZ\u0104 \u015aWI\u0118T\u0104<\/h4>\n

Stu\u0142a<\/strong> kap\u0142an zak\u0142ada do sprawowania Mszy \u015bw. i wszystkich nabo\u017ce\u0144stw.<\/p>\n

Sutanna<\/strong> jest to d\u0142uga do kostek czarna suknia z d\u0142ugimi r\u0119kawami, kt\u00f3r\u0105 nosz\u0105 kap\u0142ani pod ubiorem liturgicznym<\/p>\n

Kom\u017ca<\/strong> jest to skr\u00f3cona alba<\/p>\n

Kapa<\/strong> jest u\u017cywana podczas uroczystej liturgii i podczas udzielania sakrament\u00f3w \u015bwi\u0119tych poza Msz\u0105 \u015bw.<\/p>\n

Welon <\/strong>jest u\u017cywany przez kap\u0142ana wtedy gdy b\u0142ogos\u0142awi wiernych Naj\u015bwi\u0119tszym Jest nak\u0142adany na ramiona kap\u0142ana bezpo\u015brednio przed samym b\u0142ogos\u0142awie\u0144stwem. Welon jest u\u017cywany tak\u017ce \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0w procesji, podczas kt\u00f3rej jest niesiona monstrancja z Naj\u015bwi\u0119tszym Sakramentem<\/p>\n

24. INNE NAZWY<\/h4>\n

Kadzid\u0142o<\/strong> Wonny zapach kadzid\u0142a jest znakiem uwielbienia Boga.<\/p>\n

Kadzielnica <\/strong>zwana inaczej trybularzem, jest metalowym naczyniem, umocowanym na \u0142a\u0144cuszkach i zamykanym przykrywk\u0105, do kt\u00f3rego roz\u017carzone w\u0119gle sypie si\u0119 ziarenka kadzid\u0142a, czyli \u017cywicy \u00a0\u00a0\u00a0i wonnych zi\u00f3\u0142.<\/p>\n

\u0141\u00f3dka<\/strong> z ziarenkami kadzid\u0142a i \u0142y\u017ceczk\u0105.<\/p>\n

Przedmioty, albo osoby okadza si\u0119 podczas Mszy \u015awi\u0119tej lub innego nabo\u017ce\u0144stwa liturgicznego.<\/p>\n

Krzy\u017c<\/strong> jest znakiem naszego zbawienia: Jezus umar\u0142 za nas na krzy\u017cu.<\/p>\n

Ksi\u0119ga Ewangelii<\/strong> W niej znajdujemy Weso\u0142\u0105 Nowin\u0119 Jezusa Chrystusa. To jest najwa\u017cniejsza ksi\u0119ga chrze\u015bcijan.<\/p>\n

O\u0142tarz<\/strong> R\u00f3wnie\u017c o\u0142tarz jest okadzany. O\u0142tarz jest najwa\u017cniejszym miejscem w Ko\u015bciele:
\n– Jest on jak st\u00f3\u0142 z ostatniej wieczerzy.
\n– Jest on sto\u0142em wielkiej Uczty Ofiarnej
\n– Jest on jak st\u00f3\u0142 w domu w Emaus.<\/p>\n

Dary chleba i wina<\/strong> s\u0105 okadzone podczas przygotowania dar\u00f3w ofiarnych, poniewa\u017c stan\u0105 si\u0119 moc\u0105 s\u0142\u00f3w z Ostatniej wieczerzy, Cia\u0142em i Krwi\u0105 Chrystusa.<\/p>\n

\u015awi\u0119ta Hostia w Monstrancji<\/strong> Okadzamy j\u0105, aby uwielbi\u0107 prawdziwie obecnego w tym \u015awi\u0119tym Chlebie Jezusa Chrystusa.<\/p>\n

Zgromadzeni wierni<\/strong> Tak\u017ce we wsp\u00f3lnocie ludu Bo\u017cego, kt\u00f3ry si\u0119 zgromadzi\u0142, jest obecny Jezus Chrystus. Dlatego wolno to zgromadzenie r\u00f3wnie\u017c okadza\u0107.<\/p>\n

Kap\u0142an <\/strong>Poniewa\u017c kap\u0142an „w imieniu Chrystusa” (2Kor 5,20) przewodniczy wsp\u00f3lnocie i liturgii, dlatego r\u00f3wnie\u017c on jest okadzony podczas liturgii.<\/p>\n

Msza \u015awi\u0119ta Koncelebrowana
\n<\/strong>Jest wiele r\u00f3\u017cnych form sprawowania Mszy \u015awi\u0119tej. Na pierwszym miejscu stawia si\u0119 Msz\u0119 \u015awi\u0119t\u0105, kt\u00f3rej przewodniczy ksi\u0105dz biskup w otoczeniu kap\u0142an\u00f3w i w kt\u00f3rej wierni uczestnicz\u0105 \u00a0\u00a0\u00a0\u00a0\u00a0w spos\u00f3b \u015bwiadomy czynny i pobo\u017cny. W takiej Mszy \u015awi\u0119tej w szczeg\u00f3lny spos\u00f3b ukazuje si\u0119 Ko\u015bci\u00f3\u0142 \u015bwi\u0119ty.
\nMsza \u015awi\u0119ta Koncelebrowana to taka Msza \u015bwi\u0119ta, w kt\u00f3rej dzia\u0142a, uczestniczy i wsp\u00f3\u0142celebruje dw\u00f3ch lub wi\u0119cej kap\u0142an\u00f3w pod przewodnictwem g\u0142\u00f3wnego celebrans. Mo\u017ce nim by\u0107 biskup lub inny kap\u0142an. Przy odprawianiu Mszy \u015bwi\u0119tej koncelebrowanej bardziej widoczna staje si\u0119 jedno\u015b\u0107 Ofiary Pana Jezusa i jedno\u015b\u0107 ca\u0142ego Ludu Bo\u017cego. Uzupe\u0142nienie odpowiedzi do egzamin\u00f3w<\/p>\n

25. POZDROWIENIE MINISTRANTA:<\/h4>\n

M. Kr\u00f3luj nam Chryste.
\nW. Zawsze i wsz\u0119dzie.<\/p>\n

Czym si\u0119 r\u00f3\u017cni r\u0119czniczek od puryfikaterza?
\n– S\u0105 do siebie podobne, ale r\u0119czniczek jest wi\u0119kszy.<\/p>\n

Zachowanie ministranta, gdy w ko\u015bciele lub w kaplicy:
\n– nie ma Naj\u015bwi\u0119tszego Sakramentu (jest krzy\u017c) – przechodz\u0105c wykonujemy sk\u0142on g\u0142ow\u0105.
\n– Naj\u015bwi\u0119tszy Sakrament jest schowany w tabernakulum – przechodz\u0105c przykl\u0119kamy na jedno kolano.
\n– Naj\u015bwi\u0119tszy Sakrament jest wystawiony w monstrancji \u2013 przechodz\u0105c kl\u0119kamy na dwa kolana.<\/p>\n

Przej\u015bcia w prezbiterium – przechodz\u0105c na drug\u0105 stron\u0119 prezbiterium wykonujemy sk\u0142on g\u0142ow\u0105<\/p>\n

Dzwonienie na wyj\u015bcie – zawsze dzwonimy 3 razy<\/p>\n

Akolitki <\/strong>lichtarze z p\u0142on\u0105cymi \u015bwiecami u\u017cywane w czasie czytania Ewangelii oraz w procesjach niesione obok krzy\u017ca.<\/p>\n

26. Patron ministrant\u00f3w – \u015bw. Dominik Savio<\/strong><\/p>\n

Urodzi\u0142 si\u0119 2 kwietnia 1842 roku. Pouczanie rodzic\u00f3w, a szczeg\u00f3lnie przyk\u0142ad ich pobo\u017cnego \u017cycia, ukaza\u0142y ma\u0142emu Dominikowi drog\u0119 do Boga. Pod ich troskliwym okiem i przy ich pomocy, \u015bwi\u0119to\u015b\u0107 dziecka szybko dojrzewa. Ju\u017c w pi\u0105tym roku \u017cycia, s\u0142u\u017cy do Mszy \u015bw., co tych m\u0142odych latach, \u0142\u0105czy\u0142o si\u0119 z niema\u0142ym wysi\u0142kiem. Gdy sko\u0144czy\u0142 zaledwie si\u00f3dmy rok \u017cycia, dnia 8 kwietnia 1849 roku, w \u015awi\u0119ta Wielkanocne przyj\u0105\u0142 I Komuni\u0119 \u015bwi\u0119t\u0105. Duszpasterz pozwoli\u0142 na ten wyj\u0105tek, widz\u0105c ch\u0142opca religijnie dojrza\u0142ego i s\u0142u\u017c\u0105cego Bogu z zapa\u0142em. O tej dojrza\u0142o\u015bci \u015bwiadcz\u0105 r\u00f3wnie\u017c postanowienia, jakie podj\u0105\u0142 w tym dniu. Wpisa\u0142 wtedy w swojej ksi\u0105\u017ceczce do nabo\u017ce\u0144stwa:
\n– „B\u0119d\u0119 si\u0119 cz\u0119sto spowiada\u0142, a do Komunii \u015bw. przyst\u0119powa\u0142, ilekro\u0107 pozwoli na to spowiednik.
\n– Moimi przyjaci\u00f3\u0142mi b\u0119d\u0105: Jezus i Maryja.
\n– \u015amier\u0107 – TAK, grzech – NIE.<\/p>\n

W poszukiwaniu lepszych warunk\u00f3w \u017cycia, ojciec przeprowadzi\u0142 si\u0119 z ca\u0142\u0105 rodzin\u0105 do Murialdo. Tam Dominik ucz\u0119szcza\u0142 do miejscowej szko\u0142y parafialnej, prowadzonej przez proboszcza. P\u00f3\u017aniej chodzi\u0142 do szko\u0142y w Castemudo. Radosn\u0105 ulg\u0105, by\u0142a dla niego \u015bwiadomo\u015b\u0107, \u017ce towarzyszy mu Matka Bo\u017ca oraz Anio\u0142 Str\u00f3\u017c. St\u0105d te\u017c dnia 2 pa\u017adziernika 1854 roku, ojciec przyprowadzi\u0142 syna do ks. Jana Bosko, z pro\u015bb\u0105 o przyj\u0119cie go, do swojego ORATORIUM. W sam za\u015b dzie\u0144 og\u0142oszenia dogmatu o Niepokalanym Pocz\u0119ciu Naj\u015bwi\u0119tszej Marii Panny, tj. 8 grudnia 1854 roku, przyj\u0105\u0142 komuni\u0119 \u015bw. Potem napisa\u0142 nast\u0119puj\u0105cy akt ofiarowania si\u0119 Matce Naj\u015bwi\u0119tszej, kt\u00f3ry z\u0142o\u017cy\u0142 na Jej o\u0142tarzu: „Maryjo, ofiaruj\u0119 Ci swoje serce. Spraw aby zawsze by\u0142o Twoim. Jezu i Maryjo, b\u0105d\u017acie zawsze moimi przyjaci\u00f3\u0142mi. B\u0142agam Was, abym raczej umar\u0142, ni\u017c bym mia\u0142 cho\u0107 przez nieszcz\u0119\u015bcie, pope\u0142ni\u0107 cho\u0107 jeden grzech.<\/p>\n

M\u0142ode, \u015bwi\u0119te i buduj\u0105ce \u017cycie Dominika, przedwcze\u015bnie zgas\u0142o z powodu choroby p\u0142uc, kt\u00f3ra wtedy by\u0142a nieuleczalna. Za rad\u0105 lekarza, Dominik wyjecha\u0142 do rodziny. Zabieg ten, nie m\u00f3g\u0142 mu ju\u017c pom\u00f3c. Zmar\u0142 9 marca 1857 roku, zaopatrzony Sakramentami \u015bw. Ostatnie s\u0142owa jakie wypowiedzia\u0142 do ojca brzmia\u0142y: „Do widzenia, ojcze. Jakie pi\u0119kne rzeczy widz\u0119”. Odszed\u0142 do nieba, za kt\u00f3rym ca\u0142e \u017cycie t\u0119skni\u0142.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Materia\u0142y formacyjne dla kandydat\u00f3w Wszystko, co powinien wiedzie\u0107 kandydat na ministranta 1. KTO TO JEST MINISTRANT? 1. Ministrant jest POMOCNIKIEM przy sprawowaniu Mszy \u015bwi\u0119tej i podczas innych nabo\u017ce\u0144stw liturgicznych. Nazwa pochodzi od ministrare” znaczy „s\u0142u\u017cy\u0107”. S\u0142u\u017cymy Bogu, kiedy przyczyniamy si\u0119 do tego, aby liturgia by\u0142a pi\u0119kna. Ministrant us\u0142uguje ksi\u0119dzu, gdy przygotowany jest o\u0142tarz i dary ofiarne potrzebne do ofiary Mszy<\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":0,"parent":3942,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"spay_email":"","footnotes":""},"class_list":["post-89","page","type-page","status-publish","hentry"],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/parafiapiaski.ostrowiec.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/89"}],"collection":[{"href":"https:\/\/parafiapiaski.ostrowiec.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/parafiapiaski.ostrowiec.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/parafiapiaski.ostrowiec.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/parafiapiaski.ostrowiec.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=89"}],"version-history":[{"count":7,"href":"https:\/\/parafiapiaski.ostrowiec.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/89\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4261,"href":"https:\/\/parafiapiaski.ostrowiec.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/89\/revisions\/4261"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/parafiapiaski.ostrowiec.pl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/3942"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/parafiapiaski.ostrowiec.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=89"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}